Universitat Autònoma de Barcelona

L´EUTDH UAB formarà experts en Turisme Accessible

Logo del Màster en Gestió del Turisme per a Tothom - Turisme Accessible

Estaran especialitzats en l'accessibilitat de destinacions i d'establiments turístics per a persones amb discapacitats

La Universitat Autònoma de Barcelona formarà professionals especialitzats en el desenvolupament de serveis, productes i destinacions turístiques accessibles per a tothom independentment de qualsevol tipus de discapacitat o necessitat especial. El Màster en Gestió del Turisme per a Tots (Turisme Accessible) començarà a ser impartit el curs 2009-2010 a l'Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera de la UAB. Es tracta del primer programa d'estudis centrat en aquest àmbit que es realitza a Espanya i vol donar resposta a les mancances d'accessibilitat que existeixen en un sector econòmic estratègic.

L'accessibilitat no només és una necessitat de les persones afectades per una discapacitat física. La gent gran, les dones embarassades, les persones amb lesions transitòries o les que pateixen algun tipus d'al•lèrgia o d'intolerància alimentària també tenen necessitats que estan insuficientment cobertes al sector turístic. Segons el Libro verde: La accesibilidad en España (2002), el percentatge de la població espanyola amb alguna discapacitat legalment reconeguda és del 13,8%, però el percentatge de persones que es beneficiarien de l'accessibilitat universal seria del 39,1%.

Les instal•lacions del sector turístic són un clar exemple de manca d'accessibilitat en el disseny, des de l'entrada dels allotjaments amb esglaons o rampes amb pendents inapropiades fins a la disposició interior dels establiments, passant per sanitaris no adaptats, portes massa estretes, passadissos excessivament llargs, etc.

Les barreres que es troben en la planificació d'un viatge es poden classificar en tres grups:

1. Per formalitzar una reserva:

  • Internet: webs no accessibles.
  • Agències de viatges: entorn no accessible; falta de formació del personal en el tracte amb persones d'aquest col•lectiu.


2. En els transports:

  • Desplaçament al punt de partida d'un viatge des del domicili.
  • Mancances d'accessibilitat a les terminals de transport (estacions, ports, aeroports).
  • Mancances d'accessibilitat a l'interior del medi de transport.
  • Manca de serveis adaptats dins el medi de transport: lavabos, sistemes d'informació, emergències, etc.
  • Accés a l'establiment turístic.


3. A les destinacions turístiques:

  • Manca de serveis adaptats a l'interior dels establiments turístics: habitacions, zones comuns, zones d'oci, instal•lacions esportives, etc.
  • Mancances a les instal•lacions d'oci i culturals (teatre, cinemes, museus...).
  • Accés als recursos turístics (naturals, culturals, etc.) i als genèrics (botigues, supermercats, farmàcies...).
  • Desplaçament per l'entorn físic de la destinació.


Actualment l'oferta de turisme accessible pel conjunt de les persones amb discapacitat és pràcticament insignificant en relació amb el conjunt de l'oferta general. Així ho demostra un estudi de la Generalitat sobre el turisme accessible a Catalunya (Catalunya per a un turisme accessible. “Turisme per a tothom” . Turisme de Catalunya. [2007] Generalitat de Catalunya. Departament d'Innovació, Universitats i Empresa. http://www.turismeperatothom.com/).

Segons la publicació European Concept for Accessibility (ECA) 2003, un entorn accessible ha de ser:

  • Respectuós amb la diversitat dels usuaris. Cap persona s'ha de sentir marginada i tothom ha de poder accedir-hi.
  • Segur: no pot suposar cap risc pels usuaris.
  • Saludable: no pot suposar cap risc per la salut ni ocasionar inconvenients a les persones que tinguin alguna malaltia o al•lèrgia.
  • Funcional: han d'estar dissenyats de manera que es puguin portar a terme aquelles funcions per les quals han estat creats sense cap barrera.
  • Comprensible: qualsevol usuari ha de poder orientar-se sense dificultat dins d'un determinat espai. La informació ha de ser clara i la distribució dels espais ha de ser coherent i funcional.
  • Estèticament agradable, ja que això contribueix a una millor acceptació per part de tothom.


Els estudiants del Màster en Gestió del Turisme per a Tots (Turisme Accessible) es formaran en la implementació d'entorns turístics que responguin a aquests criteris. L'adopció d'aquesta filosofia contribuirà a enfortir un sector econòmic estratègic tant a Catalunya com al conjunt de l'Estat com és el turisme.


Més informació:
Magdalena Cayón
Departament d'Economia de l'Empresa
Universitat Autònoma de Barcelona
Telèfon: 93 581 43 02
A/e: magda.cayon@uab.cat

Contacta amb l\'EUTDH
Mes Informacio
Guia de l´Estudiant 2014-15
Masters i postgraus - Nova oferta
Vila Universitària
EUTDH - Facebook
Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera de la UAB
Edifici Blanc . Vila Universitària · 08193 Bellaterra · Barcelona (Spain) · T. +34 93 592 97 10 · F. +34 93 5817495
Inici  ·  Avís legal  ·  Crèdits  ·  Contactar  ·  Mapa web  ·  Versió mòbil
Segell IQUA   Banner a+ 9001   Banner a+ 14001   Premis Competitivitat 2007